Dessa regler bör du ha koll på

regler vinterdäckSom bilägare kan det kännas som att det finns massvis med olika regler att hålla koll på. Men många av dessa regler och lagar är faktiskt till för din egen säkerhet, och dessutom lönar det sig förstås att hålla koll på reglerna då detta kan göra att man slipper böter.
En sak som det är viktigt att veta vad som gäller kring är vinterdäcken. Dessa ska ju på varje år, både för din egen och andras skull, och dessutom kan man som sagt drabbas av böter om man inte följer reglerna. Men vad gäller egentligen gällande vinterdäck? I denna artikel har vi samlat de regler som vi anser vara allra viktigast av alla vinterdäck regler, så att du lättare får koll på dem:

Vinterdäckskraven gäller alla fordon
Förr var det nämligen så att sk. tunga fordon, t.ex. lastbilar och liknande, inte omfattades av vinterdäckskraven, men så är det inte längre. Alla fordon omfattas idag av dessa krav, undantaget utlandsregistrerade tunga fordon.

Det finns perioder då man måste ha vinterdäck
Denna period är 1 december–31 mars, förutsatt att det råder vinterväglag då. Med vinterväglag menas att det finns antingen snö, is, modd eller frost på vägen eller delar av vägen. Om olika meningar råder gällande om vinterväglag råder eller inte, är det Polisen som bestämmer hur det ligger till.
Skulle vinterväglag råda under andra perioder under året, får man också lov att ha vinterdäck, men det är inget måste.

Det finns perioder då man inte får ha vinterdäck
Dubbdäck får aldrig användas under andra perioder än mellan 1 oktober–15 april, undantaget om det förväntas bli vinterväglag. Annars är det alltså förbjudet med dubbdäck mellan 16 april–30 september, detta förbud gäller dock inte andra vinterdäck än dubbdäcken.

Det finns undantag
I princip alla fordon omfattas av vinterdäckskraven, så det är sällan man ”kommer undan” detta, men det finns några få undantag, då vinterdäck inte krävs. Dessa är bl.a:
Om man endast kan provköra eller bogsera fordonet av någon anledning, t.ex. i samband med reparation.
Om man är på väg till eller från en besiktning.
Om fordonet har däck som har fälgar vars diameter är 10 tum eller mindre.
Om bilen är av en minst 30 år gammal bilmodell.
Samt vid vissa anläggningsarbeten samt om Försvaret äger fordonet.

Krav ställs även på vinterdäcken
Du får inte själv avgöra vad som är vinterdäck och inte, utan de däck som du använder som vinterdäck måste uppfylla vissa krav. Bland annat måste de har någon av följande märkningar:
M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow
Och dessutom måste lätta fordon, t.ex. personbilar, ha vinterdäck vars så kallade mönsterdjup är minst 3 mm. För tunga fordon ska mönsterdjupet vara 5 mm.
Vidare finns det en rekommendation, som är att ses som ett krav i själva verket, gällande att man måste ha de bästa vinterdäcken bak på bilen. Detta gäller oavsett om bilen är bak- eller framhjulsdriven.

Det råder förbud mot dubbdäck på vissa platser runt om i landet
Detta är inget du behöver tänka på om du endast kör med dina vinterdäck i glesbygd, då dessa områden finns i storstäderna Stockholm, Göteborg och Uppsala, men kör du emellanåt bil i dessa städer, är detta bra att känna till.

Vilka böter kan man råka ut för om man bryter mot reglerna?
Blir du stoppad med ”fel” däck, dvs. inte har vinterdäck då du måste ha detta, eller kör med vinterdäck då detta inte är tillåtet, är bötesbeloppet 1 200 kronor för närvarande.
Kör man med dubbdäck i områden där förbud mot detta råder, är bötesbeloppet 1 000 kronor.